Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Választás 2024: Gödöllőn is a jelöltállítással kezdődik a hivatalos kampányidőszak

2024-04-20 07:41:17

Amint arról az MTI is beszámolt, április 20-án, szombaton kezdődik a hivatalos választási kampány, attól a naptól a választópolgárok – köztük a gödöllőiek is – már ajánlásokat is tehetnek a június 9-én esedékes önkormányzati-, nemzetiségi- és európai parlamenti (EP) választásokon induló képviselőjelöltekre, listákra.

A jogerősen nyilvántartásba vett független jelöltek és jelölőszervezetek legkorábban április 20-án, szombaton reggel kaphatják meg az ajánlásgyűjtő íveket a választási irodáktól, és kezdhetik meg az ajánlások gyűjtését. Lássuk a fontosabb dátumokat és tudnivalókat!

• Az EP-választáson csak az a párt állíthat listát, amely május 3-án (péntek) 16 óráig összegyűjt 20 ezer érvényes ajánlást a választópolgároktól.
• A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán a jelöltséghez szükséges ajánlások számát a települések lakosságszáma alapján a jegyzők állapították meg. Városunk 10 körzetében az érvényes ajánlások minimális száma a következő:  I. körzet 27, II. körzet 26, III. körzet 25, IV. körzet 24, V. körzet 24, VI. körzet 24, VII. körzet 25, VIII. körzet 26, IX. körzet 28, X. körzet 27.
Az önkormányzati választáson Gödöllőn indulóknak a polgármester-jelöltséghez legalább 300 érvényes ajánlást kell összegyűjteni május 6-án, hétfőn 16 óráig. Ez a határidő a körzeti jelöltállításra is vonatkozik. A kompenzációs listák leadási határideje május 7., kedd 16 óra.

A jelöltek és a jelölőszervezetek hivatalosan a választás napját megelőző 50. naptól, azaz: április 20-ától folytathatnak kampánytevékenységet a június 9-i választással összefüggésben. Íme, a legfőbb tudnivalók, szabályok!

• A jogszabály szerint kampánytevékenység minden olyan tevékenység, amely alkalmas a választói akarat befolyásolására vagy annak megkísérlésére, kampányeszköz pedig például a plakát, a választók közvetlen megkeresése, telefonhívás, e-mailek küldése, a politikai reklám és politikai hirdetés, valamint a választási gyűlés.
• Nem minősül választási kampánynak a választási szervek tevékenysége, az állampolgárok – mint magánszemélyek – közötti személyes kommunikáció, függetlenül annak tartalmától és formájától, továbbá az Alkotmánybíróság, a bíróságok, a helyi önkormányzatok és más állami szervek jogszabályban meghatározott feladatuk során végzett tevékenysége.
• A választási kampány végéig a jelöltek és jelölőszervezetek engedély nélkül készíthetnek plakátot (választási falragaszt, szórólapot, vetített képet, emblémát) mérettől és hordozóanyagtól függetlenül, de ezeken is minden esetben szerepelnie kell impresszumszerűen a kiadó adatainak, így fel kell tüntetni a kiadó nevét, székhelyét és a kiadás felelősének nevét is.
• A választási eljárási törvény szerint kampányidőszakban korlátozás nélkül lehet plakátokat elhelyezni. A jogszabály azonban előírja, hogy plakátot elhelyezni magántulajdonú ingatlanon kizárólag a tulajdonos vagy a bérlő, állami vagy önkormányzati tulajdonún pedig csak a vagyonkezelői jog gyakorlójának előzetes, írásbeli hozzájárulásával lehet. Tilos plakátozni védett műemléken, építészeti örökségen, védett természeti területen, valamint állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületen vagy azon belül.
• Úgy kell elhelyezni a plakátot, hogy az ne fedje más jelölt vagy jelölőszervezet plakátját, valamint károkozás nélkül eltávolítható legyen. A korábbi szabályozással ellentétben a helyi önkormányzat – a fent jelzetten túl – nem hozhat a plakátelhelyezést korlátozó vagy tiltó rendelkezést.
• A közösségi média a felhasználóknak közlési felületet biztosít - például politikai hirdetéshez - üzeneteik, véleményük továbbításához. A felületen megjelenő tartalomért, az azzal kapcsolatos esetleges jogsértésért a tartalom létrehozója, publikálója, terjesztője viseli a felelősséget.
• Politikai hirdetést és reklámot a kampány ideje alatt tehetnek közzé a jelöltek és jelölőszervezetek.
• A jogszabály politikai hirdetésnek nevezi az ellenérték fejében, valamely jelölőszervezet vagy független jelölt népszerűsítését szolgáló és támogatására ösztönző, sajtótermékben (valamint az interneten és moziban) közzétett tartalmat. A kampányban csak azok a sajtótermékek közölhetnek politikai hirdetést, amelyek március 20-áig jelezték ezt a szándékukat az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ), és ott nyilvántartásba is vették a sajtóorgánum hirdetési árjegyzékét.
Az ÁSZ az önkormányzati választásra 75 nyomtatott és 84 elektronikus sajtóterméket vett nyilvántartásba, köztük a Gödöllői Hírek árjegyzékét is. A politikai hirdetésnek azonnal felismerhetőnek és más médiatartalmaktól megkülönböztethetőnek kell lennie, fel kell tüntetni rajta a megrendelő nevét és lakóhelyét, illetve székhelyét.
• Politikai reklámot a szavazás napján nem szabad közzétenni.
• A kampányidőszakban választási gyűléseket is lehet tartani, ezek a gyülekezési jogról szóló törvény hatálya alá tartoznak. Aki közterületen nyilvános gyűlést szervez, azt a megtartása előtt legfeljebb három hónappal, a meghirdetése előtt legalább 48 órával köteles bejelenteni az illetékes rendőrkapitányságnak. A szavazás napján nem szabad választási gyűlést tartani.

Az önkormányzati választással kapcsolatos további, Gödöllőt érintő cikkek, aktualitások ide kattintva olvashatók.


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online